آخرین خبرها
خانه >> آخرین اخبار >> مراسم بزرگداشت سید لاری در حسینیه اعظم لار

مراسم بزرگداشت سید لاری در حسینیه اعظم لار

بزرگداشت سید لاری در حسینه اعظم لار برگزار شد+ گزارش تصویری

مراسم بزرگداشت فقیه مجاهد آیت الله العظمی سیدعبدالحسین لاری(ره) ۸ دی ماه امسال با حضور مسئولان کشوری و منطقه ای، علمای شیعه و سنی جنوب فارس و اقشار مختلف مردم در حسینیه اعظم لار برگزار شد. سایت میلاد لارستان گزارش کاملی از سه سخنرانی اصلی این مراسم تهیه کرده است که در ادامه می خوانید:

بشارتی: یکی از کارهای مهم و زیربنایی مرحوم آیت الله سیدعبدالحسین نجفی لاری(ره) تشکیل حکومت اسلامی به مرکزیت لارستان است

علی محمد بشارتی [وزیر کشور دولت دوم هاشمی رفسنجانی و مهمان و سخنران ویژه این مراسم] ضمن اشاره به گوشه ای زندگانی آن عالم مجاهد، اظهار داشت: آیت الله سیدعبدالحسین نجفی لاری(ره) می درخشد راجع به دو قدرت مسلط آن روز یعنی روسیه و انگلیس گفته اند که؛ روس بدتر از مجوس و انگلیس بدتر ابلیس هستند.

وی با بیان اینکه در عصر معاصر که جای انگلیس و آمریکا در زمینه قدرت تغییر یافته است، حضرت امام(ره) از لفظ شیطان بزرگ برای آمریکا استفاده کرده اند، افزود: تمامی مختصات پلید انگلیس قرن ۱۸ تا ۲۰ را امروز آمریکا یکجا به عهده گرفته است و دشمنی کینه توزانه نسبت به اسلام را دارد.

q2y7bvagn06t6djceri6

وزیر اسبق کشور با اشاره به اینکه علت اصلی دشمنی با مردم ایران بدلیل اسلام است، تصریح کرد: دشمن ترین دشمنان مسلمانان به فرموده قرآن کریم صهیونیست ها هستند و هیچگاه نباید به انحراف حقیقت، مسلمان را دشمن مسلمان نشان داد.

این عضو سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه یکی از کارهای مهم و زیربنایی مرحوم آیت الله سیدعبدالحسین نجفی لاری(ره) تشکیل حکومت اسلامی به مرکزیت لارستان است، خاطر نشان کرد: آیت الله سیدعبدالحسین نجفی لاری(ره) ۵۴ حکم شرعی برای برهم زنندگان امنیت اجرا کردند که در همه این موارد هیچ موردی از بی توجهی به مردم اهل تسنن دیده نمی شود.

وی ریشه اخوت بین شیعه و سنی در منطقه لارستان بزرگ را مرهون خدمات بدون تبعیض آیت الله سیدعبدالحسین نجفی لاری(ره) دانست و افزود: بیش از ۱۰۰ سال یکی از فرزندان پیامبر(ص) با اقدامات خود باعث وحدت، همبستگی و امنیت در قسمت عظیمی از جنوب کشور شدند.

بشارتی با انتقاد از اندیشمندان و مورخان به دلیل غفلت و کم کاری در کنکاش ادوار زندگانی آیت الله سیدعبدالحسین نجفی لاری(ره)، گفت: گوشه گوشه شهر لار باید یادمان های مختلف به یاد آیت الله سیدعبدالحسین نجفی لاری(ره) ساخته شود.

وی بیان کرد: باید با برگزاری کنفرانس ها اندیشمندان را برای شناخت این مرد بزرگ گردهم جمع کرد یا فیلمی برای معرفی ایشان تهیه و تدوین شود.

وزیر سابق کشور با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله سیدعبدالحسین نجفی لاری(ره) در گام اول حکومت اسلامی را تشکیل دادند و پس از آن مقوله ولایت فقیه را مطرح کردند، تصریح کرد: ایشان به تمام شاخصه های لازم برای حکومت اسلامی توجه داشتند.

بشارتی با بیان اینکه پیش از حماسه ۹ دی ۸۸ در دیدار با یکی از کاندیداهای معترض دلیل اعتراض را جویا شدم، افزود: از آنها تقاضا کردم تا به صندوق هایی که معترض هستند، باز شماری شود که در صورت بروز تقلب حق را به آنها بدهند.

وی بیان کرد: این فرد با پیشنهاد مطرح شده مخالف کرد و نسبت به ادعای تقلب پای فشاری و تأکید بر ابطال قانون داشت.

عضو سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه در آن جلسه به این کاندیدای معترض تأکید کردم که از لجاجت دست بردارد، تصریح کرد: اگر چند بار این انتخابات برگزار می شد، اعتراضات نسبت به نتیجه رأی به طور مدام ادامه می یافت.

وزیر اسبق کشور گفت: یکی از این کاندیداها در ۴ بعداز ظهر با دعوت از رسانه و پیش از اتمام زمان رأی گیری اعلام پیروزی کرد که این عمل مجرمانه و قابل پیگیرد است.

وی با بیان اینکه مردم ایران اسلامی هوشیار و بصیر هستند، اضافه کرد: همه کاندیداها باید قانون گرا باشد و از افراط و تفریط پرهیز کنند.

جعفرپور: آیت الله سیدعبدالحسین لاری(ره) علاوه بر جهاد نظامی، در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیز فعالیت های بی شماری داشته اند

نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. جعفرپور ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبراکرم(ص) و امام جعفرصادق(ع)، اظهار داشت: وحدت امروز حاکم بر منطقه لارستان مرهون تلاشهای علمای تسنن و تشیع این شهرستان بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه وحدت تحسین برانگیز لارستان بزرگ ثمره فعالیتهای دهها ساله حضرت آیت الله العظمی سیدعبدالعلی آیت اللهی(ره) و سیدمجتبی موسوی لاری(ره) از علمای تشیع و همچنین مرحوم ابونجمی و مرحوم فقیهی از علمای اهل تسنن است، افزود: این علما برای حفظ همبستگی تلاش های ماندگاری را انجام داده اند.

b3kgnvr9s0eztbcxpy59

نماینده مردم شهرستانهای لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ابعاد زندگی مرحوم آیت الله سیدعبدالحسین لاری(ره) بسیار گسترده است که نیاز به بررسی عمیق دارد، تصریح کرد: این شخصیت بزرگ در تمام طول عمر خود در حال جهاد بوده است که جهاد نظامی تنها یک بُعد از زندگی بابرکت ایشان است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آیت الله سیدعبدالحسین لاری(ره) علاوه بر جهاد نظامی، در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیز فعالیت های بی شماری داشته اند.

وی تأسیس حوزه علمیه در خطه لارستان به محض ورودشان به این منطقه را نشان از اهتمام فرهنگی، اجتماعی و دشمن شناسی این عالم مجاهد برشمرد و خاطر نشان کرد: وقتی ایشان اقدام به ایجاد چنین مرکز علمی و دینی می کند، این را می رساند که آیت الله سیدعبدالحسین لاری(ره) نسبت به تقوا و آگاهی مردم تأکید دارد.

جعفرپور اعلام ایجاد حکومت اسلامی توسط آیت الله سیدعبدالحسین لاری(ره) را یک بُعد مهم از جهاد سیاسی این عالم دانست و بیان کرد: چاپ تمبر، اخراج مبلغان خارجی از منطقه و همچنین مقابله با افراد مسلح از جمله فعالیت های ایشان در بُعد سیاسی است که نشان از هوشیاری آن بزرگمرد است.

نماینده مردم شهرستانهای لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آیت الله سیدعبدالحسین لاری(ره) با مطرح کردن فتوای نابودی سلطنت اموی قاجاری خواستار ایجاد حکومت اسلامی می شود، گفت: این فتوا سنگ بنای حکومتی شد که بعدها توسط امام راحل(ره) شکل عملی به خود گرفت.

وی اقدامات بزرگ آیت الله سیدعبدالحسین لاری(ره) در جنگ مسلحانه، تأسیس ارتش، راه اندازی کارخانه اسلحه و مهمات سازی را از جمله نمونه های این سید بصیر در مقابله نظامی با بیگانگان برشمرد و اضافه کرد: آیت الله سیدعبدالحسین لاری(ره) افتخاری برای جهان اسلام و ایران اسلامی بخصوص منطقه جنوب کشور و لارستان بزرگ است.

وخشوری: آنچه باعث تشکیل نخستین حکومت اسلامی در لارستان بوسیله آن عالم مجاهد شد، معنویت، صلابت و شجاعت مردم غیور لارستان بزرگ و وحدت تسنن و تشیع جنوب کشور بود

نماینده اهل سنت جنوب فارس نیز یکی دیگر از سخنرانان مراسم بزرگداشت آیت الله سیدعبدالحسین لاری بود. سیدمحمد یوسف وخشوری ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد حضرت محمدمصطفی(ص)، اظهار داشت: هفته وحدت بهانه ای برای همبستگی و برادری مسلمانان تمام ملل هاست.

وی با اشاره به آیاتی از آیات قرآن کریم خطاب به مبلغان، خطبا، علما، اندیشمندان و نویسندگان، افزود: اگر این نخبگان در صراط مستقیم قرار گیرند و از اختلاف افکنی پرهیز داشته باشند، عامه مردم بر محور اختلاف نمی چرخند.

psh458376ohgajv0fbuw

نماینده اهل سنت در جنوب فارس با بیان گوشه ای از زوایای زندگی با برکت حضرت محمد(ص)، تصریح کرد: رسول الله(ص) در بدو تشکیل حکومت اسلامی دوستی، مودت و برابری را در دستور کار خود قرار می دهند.

وی آیت الله سیدعبدالحسین لاری(ره) را نمونه ای از بزرگمردان تاریخ برشمرد که توانست جمع کثیری از اقوام و برادران دینی را گردهم جمع کند، خاطر نشان کرد: خدمات آن عالم مجاهد از آن زمان تاکنون منشاء خیر و برکات نه تنها برای لارستان و بلکه برای کشور و اسلام شده است.

وخشوری تشکیل حکومت اسلامی توسط آیت الله سیدعبدالحسین لاری(ره) را در جو اختناق حکومتی دوران قاجاری و کم اطلاعی مردم کاری بسیار خطیر دانست و گفت: آنچه باعث تشکیل نخستین حکومت اسلامی در لارستان بوسیله آن عالم مجاهد شد، معنویت، صلابت و شجاعت، مردمی غیور لارستان بزرگ و وحدت تسنن و تشیع جنوب کشور بود.

وی با بیان اینکه حضور تفنگداران اهل سنت در حمایت از آیت الله سیدعبدالحسین لاری(ره) نقش بسزایی در موفقیت آن عالم داشته اند، افزود: آیت الله سیدعبدالعلی آیت اللهی(ره) به نقل از پدر بزرگوارشان، بارها به شهامت مردم بخش تسنن نشین اوز اذعان داشته اند که نشان می دهد در سایه برادری می توان آسایش و امنیت عمومی را به ارمغان آورد.

این عالم اهل سنت با ابراز امیدواری به ایجاد وحدت و پایداری در سایر کشورهای اسلامی میان اهل سنت و تشیع همچون منطقه لارستان، تصریح کرد: وحدت و برادری، جزء با آگاه سازی و همگام کردن مردم از سوی علما و اندیشمندان محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ملت ما دنباله رو افکار و گفتار علما هستند، افزود: آن چیزی باعث امنیت و وفاداری مردم به نظام شده است، مرهون تلاش علما و بزرگان تشیع و تسنن است.

گفتنی است آیت الله سیدعبدالحسین لاری(ره) در سوم صفر ۱۲۲۶ (هـ.ش) در دزفول به دنیا آمد و در سن ۲۲ سالگی به درجه اجتهاد رسید و در سال ۱۲۷۰ (هـ.ش) پس از هجرت به لارستان اقدامات مختلفی در ابعاد سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی صورت داد که مهمترین آن اعلام جهاد علیه نیروهای متجاوز انگلیس است.

وی در سال ۱۳۰۳ (هـ.ش) جان به جان آفرین تسلیم کرد و در شهر جهرم به خاک سپرده شد.

eh42jo85dwfwxao5jrjv glj0zajqf3vh2yyk165r l3s6jpfajok7cueiv6hzlrn3djdppen27twb0rr6 mz2k2mj7onlw7epwctmo tjb8tz1uudq811hx5ugl ya6aatx7n2oizgdsx3wddy7hstmxaiutnx3j7z5g ajnaiijhlwu6mz062lzn


منبع: http://aftablarestan.ir

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>