آخرین خبرها
خانه >> آخرین اخبار >> سخنرانی در مسجد جامع غدیر خم

سخنرانی در مسجد جامع غدیر خم

فرارسیدن ایّام الله دهه مبارک فجر تبریک و تهنیت باد.

سخنرانی دکتر علی محمد بشارتی در مسجد جامع غدیر خم به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران.

بخش اول سخنرانی:به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها

ایشان در این بخش از سخنرانی بیان کردند:نویسندگان، دانشمندان و علمای زیادی سعی کرده اند خصوصیات و سیره معصومین علیهم السلام را شرح دهند، اما بایستی اعتراف کنیم، با وجود عظمت علمی این عزیزان ما می بینیم که خودشان هم اعتراف دارند که مقام حضرت زهرا سلام الله علیها و شئونات وجودی ایشان آنچنان عظیم و عمیق است که تا کنون نتوانسته اند انچنان که شایسته است آنرا بیان کنند.

جناب دکتربشارتی درادامه این بخش اشاره ای به برخی از فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها داشتند.

  • حضور جبرئیل به محضر حضرت زهرا سلام الله علیها

از زمان رحلت نبی اکرم (ص) تا زمان وفات و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها۵۷ یا ۳۷ روز- بارها جبرئیل ع به محضر ایشان می رسیدند. این نشان دهنده ی عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها است. زیرا تنزل پیدا کردن جبرئیل (ع) نشان از عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها دارد.

  • نگارش صحیفه فاطمیه س توسط علی (ع)

حضرت جبرئیل (ع) در این مدت مسائلی را برای آن حضرت بیان کرده اند که تمام حوادث و اتفاقات مهم عالم را در آن مدت به ایشان اطلاع داده اند و حضرت نیز آنها را بر علی (ع) عرضه کرده و مباحثه می نمودند، سپس این مطالب در یک صحیفه جمع شده که همه ی امامان از آن اطلاع یافته اند.

 

  • فاطمه سلام الله علیها عالم به همه ی اسماء الهی است

خداوند اسماء را به حضرت آدم یاد داد.اسماء جمع اسم است.اسم چیست؟اسراری از علم امامت و نبوت است ،برایاداره امت لازم است ، برای اندیشه در کائنات و برای رسیدن به هدف- جلب رضایت خداوند- که خداوند آنها را به حضرت آدم ع آموخت.حضرت فاطمه س عالم به همه ی این اسماء است.فرموده اند: هر فرزندپسری از ایشان به دنیا می آمد امام بود.محسن باید امام می شد.

 

  • همسر ایشان علی علیه السلام است

از علی ع پرسیدند : مهم ترین آیه در شان شما کدام است فرمودند: آیه اخر سوره رعد ) وَ یَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ کَفى بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ )رعد/ ۱۹ (کفار می گویند: تو پیغمبر نیستی؟خداوندو کسی که علم کتاب نزد ایشان است شهادتشان کفایت می کند.شهادت خداوند به چه معناست؟شهادت خداوندضرورتی ندارد،زیراخودش منبع وحی است ودین مال اوست فلذاشهادت من عنده علم الکتاب برنبوت نبی اکرم ص کفایت می کند،یعنی ای پیامبر، اگر همه عالم انکارنبوت کنند اما علی ع شهادت دهد به نبوت کفایت می کند.این مرد بزرگ همسر زهرا سلام الله علیهاست.

 

  • امامت فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها

این علی با این عظمت فرزندانش از غیر فاطمه سلام الله علیها امام نشدند؛ جعفر، ابوالفضل العباس، محمدبن حنفیه! این برکات مال حضرت زهرا است. پیامبر(ص) به استقبال زهرا سلام الله علیهامی رفت. پیامبر (ص) خم می شدند و دستان حضرت زهرا سلام الله علیها را میبوسیدند. اینها یک حقیقت عظیمی است که در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها هست.

ایشان در پایان صحبت هایشان دراین بخش و به عنوان جمع بندی فرمودند: اگر ما عرض ارادت می کنیم این عنایت خداوند به ما است. اگر کسی به این مهم برسد، که به مقام قدسیه ایشان پی ببرد به ولایت رسیده است.

بخش دوم سخنرانی : انقلاب اسلامی ایران

جناب دکتربشارتی در این بخش فرمودند: ما به ظهورخاص داریم می رسیم. ظهور عام انجام شده است. بزرگان فرموده اند: زمان امام (عج) همه قدرت ها ضعیف می شوند و قدرت جدیدی ظهور می کند، آیا این انجام نشده است؟ آمریکا چونکه قدرت داشت همه کار می کردهواپیمای ایرباس ما را با ۲۵۰ مسافر زد کسی چیزی نگفت! قدرت داشت. الان چه؟ الان مسائل دارد تغییر می کند. امروز یک نظامی و سرداری مثل شهید سلیمانی به شهادت می رسد چه شرائطی به وجود امد. این ها عادی است؟!

استاد بشارتی در ادامه در توصیف نیروی معنوی و قدرت رهبری امام خمینی (ره) فرمودند: حضرت امام در سال ۱۰دستگیر شده بود، در آن شب نشده بود نماز شب بخواند، در راه که از قم به تهران منتقل می شود نماز شب خواند آن هم بااصرار زیاد از ماموران مسئول انتقال! حضرت امام خمینی (ره) فرموده بودند: تمام نماز هایم اثر این نماز با تیمم پشت به قبله را ندارد. چون ماشین از قم به سمت تهران می رفت قبله پشت سر ایشان بوده. دکتر بشارتی درارتباط با ویژگی حکومت اسلامی فرمودند: این قرآن که دستورات زیادی در ارتباط با نماز دارد شرط حکومت مقبول را اقامه نماز گذاشته اند! خداوند فرموده است: اقاموا الصلوه؛ یعنی شرائطی به وجود بیاورند که همه نماز خوان بشوند.

ایشان در ادامه صحبت های خود در این بخش فرمودند: اولین بازجویی های اول انقلاب توسط بنده انجام شده است.

یکی از آنها که از بزرگان بودگفته بود: سال ۱۹۷۱ علیه امام اعلان جنگ می کنم! این مطلب را بنده به برخی گفتم که به امام (ره) اطلاع دهند من جمله شهید بهشتی (ره)  که ایشان قبول نکردند به برخی دیگر گفتم من جمله آقای هاشمی رفسنجانی بود که ایشون گفتند: چرا خودتان نمی گوئید؟ گفتم امام روی علماء تعصب دارند شاید بنده را نپذیرند!

در آن زمان هرکه پیش امام (ره) می رفت و در جلسه ای صحبتی می کرد امام (ره) در آن جلسه اظهار نظری نمی کرداما ایشان بعد از صحبت ها و گزارش بنده فرمودند: اینها چه می گویند؟ ما این پرچم را به صاحب پرچم خواهیم داد.

جناب دکتر بشارتی اشاره ای هم به ارتباط امام (ره) با امام زمان (عج) کردند و فرمودند: برخی از اهل نظر و عرفا کلید واژه های برای خودشان دارندوقتی به استادی می رسند آن را می گویند،شهید صدوقی یکی از آنهاست که ایشان رفته بودند محضر امام (ره) و حضرت را قسم داده بودند که شما را به جده تان قسم با امام زمان (عج) ارتباط دارید؟ امام فرمودند از طرف من نه! یعنی همه کار را با اجازه ایشان انجام می دادند.

به عنوان مثال : آنروزی که امام (ره) دستور به شکست حکومت نظامی دادند، آیت الله طالقانی با ایشان تماس می گیرند و می گویند: با این دستور حمام خون راه می افتد! امام (ره) در پاسخ فرموده بودند: این دستور و کلام از جانب من نیست و ما از طرف خودمان چیزی نمی گوئیم!

کلام امام (ره) با این پشتوانه و صراحت؛ بسیار در مردم تاثیر می گذاشت، بارها برخی از انقلابیون هم می گفتندکه شاه برمی گردد! ساواک و برخی دیگر از نظامی ها هم تکرا می کردند، اما امام (ره) می فرمودند: آنها که از کشور رفته اند دیگر بر نخواهند گشت. پس آن فرموده ی امام (ره) که فرمودند: ما این پرچم را به صاحب پرچم خواهیم داد یعنی این.

آقای دکتر بشارتی در ادمه مویدی برای اتصال و ارتباط مقام معظم رهبری با امام زمان (عج) بیان کردند و فرمودند: یکی از بزرگان و اوتاد اهل دل و معرفت چندی قبل محضر مقام معظم رهبری رسیده بودند و به ایشان عرض کرده بودند شما همان شخصیتی هستید که پرچم را به حضرت صاحب الزمان (عج) خواهیدداد!

جناب دکتر بشارتی در ادامه این بخش فرمودند: بنده کتابی نوشته ام به نام عصرعدالت ،درارتباط با امام زمان (عج) آنجا عرض کرده ام: از ۹۱۹ نفر یاران امام زمان (عج) ۲۳۰ نفر ایرانی اند! البته بنده عرض می کنم که انسانها باید به خودشان امیدورا باشند، خودشان را باور داشته باشند، ای چه بسا از میان شما هم یار امام زمان (عج) معرفی شود. موید کلام بنده این شهید سرفراز است که در تشیع پیکر مطهر ایشان چه عظمتی ایجاد شد! خوب مگر ایشان تحصیلات عالیه دانشگاهی داشتند؟ خیر ایشان معنویت و اعتقاد بالایی داشتند ولایتمداری عملی داشتند، محب اهل بیت علیهم السلام به ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها بودند.امام زمان (عج) انسان ولایتمدار می خواهند. سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُود .. ۰۳ /فتح (یعنی چهره آنها طوری است که اهل تقوا بودن انها ظاهر است.اعمال انها نشانگر این تقوااست.

به نظر بنده محل حکومت آقا ایران است! اینکه گفته اند کوفه، ظاهرا درست نباشد. الان غیر ازایران جای امنی وجود دارد؟! غیر از مردم ایران در کجای دنیای یاران منتظری هست؟ در کدام ممالک اسلامی یار دارد.

جناب دکتر بشارتی ضمن تاکید به پاسداشت دستاوردهای انقلاب اسلامی، در ادامه خاطراتی از آن دوران نقل کردند، ایشان فرمودند: خاطرات دوران مبارزه واسارت زمان شاه را نقل می کنم تا این انقلاب را پاسداری کرده و قدر این عطیه الهی را داشته باشیم. رئیس سی آی ای ۰۲ بهمن ۷۵ مصاحبه ای کرده است همان وقتی که همه چیز برای انها به پایان رسیده بود: گفته است ما نمی دانیم چه شد و متحیر ماندیم! ما طوری برای اداره ایران برنامه ریزی کرده بودیم که حداقل ۷۰ سال دیگر می بایستی درایران بمانیم! این از عنایات خداوند است خداوند همه برنامه ها را به هم می زند، به همین خداوندباید توکل کرد. البته فکر نکنید ما زندگی مان با شما خیلی متفاوت است نه ما از خود شماهستیم!

نقل کرده اند در جنگ تبوک هفت نفر از یک خرما استفاده کردند- شرائط سخت بود- البته کسی ادامه مطلب را نقل نمی کند که عاقبت این هفت نفر چه شد! انها بعد از همان جنگ از دنیا رفتند.اسلام با همین سختی ها پیش رفت.

سوره هَل اتی و وضعیت اهل بیت علیهم السلام گواه این مطلب است.

بله ما از نزدیک این افرادی که الان از قِبَل انقلاب اسلامی به اموال و دارایی های رسیده اند را می شناسیم، می دانیم الان در کشور چه خبر است برخی در لباس محارم انقلاب همان کار نامحرمان را انجام می دهند، اما عرض می کنیم اینها مانع رسیدن نیست!

محور این انقلاب مقام معظم رهبری مد ظلّه العالی است که ما وظیفه تاسی به ایشان را داریم. تلاش کنیم، تصمیم بگیریم و به حضرت ولی عصر عج الله قول بدهیم برای انجام کارهای خوب، ان شاء الله با ظهور حضرت صاحب الامر عج الله ما از افراد صفوف اول، وزرا ایشان یا از کارگزاران ایشان باشیم.

دکتربشارتی فرمودند: توصیه می کنم کتاب ظهور و سقوط رایش سوم نوشته ی ویلیام شایلر را بخوانید، این کتاب در مورد جنگ جهانی دوم است. ایشان می گوید: مابعد از جنگ جهانی دوم یک گونی مارک – واحدپول آلمان- را بابت دو کیلو سیب زمینی می دادیم! امروز ببینید صنعت آنها به کجا رسیده است! آیا وضع ما از انها بدتر است، ما ایمان داریم.

سرداراسدی می گفت: خانمی به دفتر ما آمد شکایت می کردو می گفت: مگر امام خمینی (ره) نفرمودند: بدون رضایت نباید بچه ها را به جبهه ببرید؟ چرا شما بدون اجازه این کار را کردید! سردار اسدی با تعجب مشخصات فرزند ایشان را جویا شدند، دیدند برگه ای نوشته شده بود که خانم سکینه خاتونی نسبت به اعزام فرزندش به جبهه موافقت کرده و انگشت زده بود! آن مادر تعریف می کند فرزندش هنگام خواب انگشت او را در پای برگه رضایت نامه نوشته شده زده است! این ایمان کجا پیدا می شود؟!

همچنین ایشان فرمودند: یکی از پزشکان زمان دفاع مقدس هم تعریف می کند : آن زمان که برای درمان مجروحین رفته بودیم یکی از شهدا را اوردند، ما هم برای ثبت مشخصات ایشان دنبال پلاک و مشخصات ایشان بودیم که متاسفانه به چیزی دست نیافتیم همه جاهای احتمالی را بررسی کردیم! دیدیم بر دست خودش نوشته است، اگر برای خداست بگذارید گمنام باشم!

ببینید امام (ره) چه افرادی تربیت کرده است. مقتضی موجود است و مانع مفقود است. یکی از خبرنگاران درداخل هواپیما از ایشان پرسید: اکنون که شاه را از مملکت بیرون کرده اید و مردم همه به انتظار ورود و حضور شما هستند چه احساسی داردید؟ امام (ره) فرمودند: هیچ احساس شخصی ندارم! این یعنی اخلاص. امام (ره) تکلیفش را انجام داد همان چیزی که وعده اش را به ایشان داده بودند، میدانست این انقلاب مقدمه ظهور است.

ایشان در ادامه توصیه هایی هم برای مستمعین داشتند، فرمودند: از خداوند به سبب اخلاصتان و ایمانتان چیزهای مهم و بزرگ بخواهید،از خداوندهمراهی و معیت دررکاب امام زمان (عج) رابگیرید؛ وی در ادامه داستانی را به نقل ازمرحوم آیت الله خزعلی(ره) مبنی برخلوص، پاکی و تقوای یکی از بندگان خداوندنقل کردندواشاره داشتند می بایستی عبادات خالصانه داشته باشیم. به عهد و پیمان خود با خداوند عمل کنیم تا خداوند نیز به عهدخود عمل کند . . أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُم..(۱۲ بقره). خداوند عزت و ذلت می دهد، عزت در اخلاص، صمیمیت و کار خالصانه است و باید مطمئن باشید که او می بیند. مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعِزَّهَ فَلِلَّهِ الْعِزَّهُ جَمِیعا…(۱۲فاطر)

ان شاء الله همه ی ما در معیّت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف باشیم.

((وسلام علیکم و رحمه الله و برکاته))

برای شنیدن فایل صوتی می توانید به پایگاه اطلاع رسانی مسجد جامع غدیر خم مراجعه فرمایید.

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>